ABC van het 8 voudige yoga pad

Dit is een les waar je enkele jaren over doet voordat je het volledig doorhebt. Laat ik daarom in dit verhaal proberen een tipje van de sluiren op te lichten. Als je in je achtehoofd houdt dat we het hier over een wetenschappelijk doordachte verlichtingsleer hebben, heb je in iedergeval de juiste smaak te pakken.

De yama’s en niyama’s (stap 1 en 2 ) kan ik samenvatten als morele leefregels. Een beetje de 10 geboden van yoga.

Geweldloosheid (ahimsa) is de eerste en naar mijn bescheiden mening ook de meest belangrijke regel van yoga. Geweldloosheid, niet alleen naar je omgeving, maar ook naar je zelf toe, inclusief je gedachten. Immers wat je uitzendt, ontvang je tienvoudig terug. Meditatie wordt een complexe zaak als altijd op je hoede moet zijn. Mahatma Gandi leefde deze regel volledig en hij heeft op deze manier India (geweldloos) bevrijdt.

Door het na leven van deze 10 geboden heb ik in iedergeval rust gecreerd in mijn omgeving en mezelf. Maar ik wel meer dan rust alleen: ik streef naar verlichting. Meditatie is een belangrijke sleutel tot verlichting.

Maar voordat ik aan meditatie toe kom is het handig om een gezond lichaam te hebben, immers mijn lichaam is mijn tempel! Vandaar de lichaamshoudingen, asana’s (3e stap). Deze houdingen maken het lichaam niet alleen gezond ze hóuden het lichaam ook gezond en in goede conditie.

En deze asanas doen nog iets ze brengen rust in de geest. Een goed uitgevoerde lichaamshouding door de yogi of yogini is als een kunstenaar die een kunstwerk creëert. Alleen jij en de houding, er bestaat niets anders op de wereld, dan dat.

Maar een rustige omgeving en een gezond lichaam is niet genoeg voor een diepe meditatie. Je wilt ook balans en rust creëren in je aura op energetisch niveau. Hier komt prana yama (4e stap), ademhalingsoefeningen, of beter vertaald, energiebeheersingsoefeningen, om de hoek kijken.

Je omgeving is nu veel rustiger je lichaam is in balans, je levens eneregie kan vrij stromen zonder blokkades. Ik ben nu klaar om in meditatie te gaan

Maar eerst Pratyahara (5e stap), het naar binnen trekken van de zintuigen. Dit kan ik het beste uit leggen aan de hand van een voorbeeld:
Je wordt ’s morgens vroeg wakker en je geniet nog na van de weeldige rust om je heen. Op het moment dat je steeds meer wakker wordt, besef je je dat er wel degelijk omgevingsgeluiden zijn. Die beginnen dan ook snel door te dringen in je geest.
Je het op het moment van ontwaken eigenlijk onbewust Pratyahara beoefend. De omgeving komt steeds minder binnen, je hebt steeds minder last van externe maar ook interene (zoals een jeukje) verstoringen. Dit is een techniek die eigelijk heel moelijk is om aan te leren, het gaat als het ware vanzelf als je vorderingen maakt in meditatie.

Dharana (6e stap) mag ik vertalen naar concentratie.

Dhyana (7e stap) is daadwerkelijk de meditatie.

Samhadi (8e stap) is een zeer diepe meditatie of blis.

Stap 6 7 8 kan ik samen pakken en dan noem ik het samyama, een geestes staat, waarbij ik volledig op ga in het object van meditatie. Bijvoorbeeld het waarnemen van de adem haling.

Oké, even kort samenvattend:

  • Stap 1 en 2 creeren rust in mijn omgeving en in me zelf
  • Stap 3 geeft me een gezond lichaam.
  • Stap 4 een uitgebaslanceerd energie systeem.
  • Stap 5 het terug trekken van de zintuigen.
  • Stap 6 7 en 8  meditatie

Geen enkel systeem is heilig maar over dit systeem is in iedergeval een paar duizend jaar nagedacht. En ook als je streven niet is “het bereiken van de verlichting”, kan dit systeem je wel een heel fijn uitgebalanceerd leven geven.

 

yoga docent Wim Molinello

Sadhaka workshops frankrijk en Nederland

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *